Ubercool P2P gaming, Tomas Krcha

15 March 2011

Aan het einde van de dag ging ik dapper proberen om nog iets mee te pikken van de workshop Peer-to-Peer gaming van Tomas Krcha. Tomas heeft een library beschikbaar gemaakt waarmee flash apps verbinding met elkaar kunnen maken via P2P.
Normaal gesproken kan je alleen multiplayer games maken als je een centrale server hebt, en de bijbehorende software. Een voorbeeld van een flash multiplayer server is : http://playerio.com/. P2P wordt doorgaans gebruikt door torrent sites maar de techniek kan ook gebruikt worden om flash clients onderling met elkaar te verbinden, waardoor dataverkeer niet via de server loopt.

Tomas liet een live demo zien van een game die verbinding maakt via P2P: http://www.haxball.com/. De P2P techniek kan ook worden gebruikt voor video streams, met als voordeel dat de streaming data niet meer van een enkele server komt. Dit scheelt bandbreedte verbruik en daarmee geld. De exacte werking van de techniek werd niet helemaal duidelijk, zo bleef de vraag hoe je het hele proces opstart onbeantwoord. Als alle spelers offline gaan, zal er toch ergens een machine moeten zijn waar je weer verbinding mee kan maken - en dan heb je dus toch een server nodig. Misschien moet ik me hier zelf ook nog iets beter in inlezen, en dat kan op Tomas' blog: http://www.flashrealtime.com

Download de P2P library hier:
http://www.flashrealtime.com/p2p-game-lib/

- Erik Katerborg