NEW YORK, NEW YORK

Verslag

6 november 2012

De 31e editie van Adobe User Group was met een vol Hofplein-theater een waardige laatste meeting voor 2012. Met het thema New York, New York was het event al drie weken voor tijd uitverkocht. Gelukkig konden de mensen via de livestream ook vanuit thuis mee kijken.

Georgios Athanassiadis van Your Majesty stond als eerst op het programma. Hij heeft zijn internship genoten bij het kantoor in New York en kreeg daarna de kans om een Your Majesty-office te starten in Amsterdam. Binnen korte tijd hebben ze al gewerkt voor onder andere Google, KLM en Mazda. Na deze projecten uitgelicht te hebben was het tijd voor Nature Valley Trail View. Dit is een project waarbij ze de meest iconische parken van Amerika vastgelegd hebben door middel van Google Street View. Na 530 km te hebben gelopen is er in totaal 8 tb aan data verzameld! Deze data is omgezet in een vette website waar je vanaf je luie stoel door de prachtige natuur van de Grand Canyon, Yellowstone en de Great Smokey Mountains kunt lopen.

Georgios Athanassiadis

Daarna was het de beurt aan Andy Kinsella van Stinkdigital. Hij nam ons mee in een aantal recente projecten zoals Philips ‘The sound of creation’, Mercedes Benz ‘You drive’ en Geox ‘Amphibiox’. Om dit soort projecten binnen te halen moet er veel gepitched worden. Door de vele concurrentie moet je verder kijken dan de wensen van de klant, dit zorgt ervoor dat de kwaliteit van de pitches altijd heel hoog zijn. Als afsluiter liet Andy nog een eigen project ‘Tweetfuel’ zien. Na het hacken en tweaken van de Nike Fuelband en het koppelen met Arduino en Twitter rolde er een super tof concept uit. De FuelBand gaat draaien als iemand @Stinkdigital volgt, RT’t of noemt. Op deze manier missen ze nooit wat er op Twitter gebeurt!

Na een korte break startte Seth Weisfeld, Creative Director bij Huge, zijn presentatie met zijn persoonlijke inspiratiebronnen en zijn definitie van design. Seth laat zich inspireren door mensen buiten zijn directe vakgebied. “Inspiration is the difference between great and oké design”.  Wanneer Seth iets ontwerpt denkt hij eerst aan zijn moeder of zij het zou snappen zonder handleiding. Volgens hem moet een ontwerp zich beperken tot de functionaliteit waarvoor het bedoeld is en vooral problemen oplossen. De inspirerende quote van Albert Einstein kwam daarin ook nog voorbij: “As simple as possible, but no simpler.” Als afsluiter van zijn inspirerende presentatie liet hij ons ook een aantal recente projecten zien zoals de parallax scrolling website van Nike Better World.

Seth Weisfeld

Als laatste was Claudio Guglieri, Art Director bij B-Reel NYC aan de beurt. Hij is begonnen als developer maar wilde graag de designrichting op. Voor hem lag daar meer uitdaging en hij beleefde er meer plezier in. Zijn vaders quote “Only fools get bored” zorgt ervoor dat Claudio zich naast zijn werk eigenlijk nooit verveelt. De onbetaalde en korte projecten van vier weken houden hem enthousiast. Hierin verbetert hij producten waarvan hij denkt dat ze beter kunnen. De uitdaging ligt nu vooral in apps ontwerpen zonder buttons en volledig gesture-driven. Claudio vertelde dat hij bij B-Reel in beeld is gekomen door zijn eigen werk bij hen te pitchen. Hij vindt het belangrijk om jezelf te blijven uitdagen en dit te delen via communities als Dribbble en Behance.  Je laat zo zien dat je beter wordt in datgene wat je leuk vindt.

Claudio Guglierii

Na deze bomvolle middag was het tijd om afscheid te nemen. Aan het publiek te horen hadden ze net als ons genoten van de sprekers. Wij willen daarom Owen van Dijk bedanken voor het bij elkaar brengen van deze fantastische line-up, Michael Vromans - Creative Director van dpdk voor het aan elkaar praten van het event en natuurlijk de rest van de organisatie, sprekers en iedereen die erbij aanwezig was of thuis mee keek. Tot volgend jaar!

Reacties

nice
New York, New York
De beste digital advertising-bureaus uit New York komen naar Rotterdam
Hofplein Theater, Rotterdam
Benthemstraat 13
3032 AA Rotterdam

Programma

12.00: Deuren open
12:45: Bert Hagendoorn
13:00: Georgios Athanassiadis
14:00: Andy Kinsella
15:00: Break
15:30: Seth Weisfeld
16:30: Claudio Guglieri
17.30: Network drinks