GAMES

Verslag

13 may 2009
De Vereniging Adobe User Group Nederland groeit als kool! 13 Mei was niet alleen de 12e meeting maar heeft het ledenaantal ook een overwinning gezien. De Adobe User Group heeft inmiddels 2000 leden!!! En dat is een applausje waard...

Het beloofde weer een drukke dag te worden met verschillende interessante sprekers, en dat is ook zo gebleken. Net als vorige keer werd er ook deze maal actief gebruik gemaakt van de BackChannel. Verder was de afwisseling tussen de sprekers goed voor de bezoekers, op deze manier bleef het voor iedereen interessant.

Senne de Jong van Little Chicken Game Company liet verschillende voorbeelden en probeersels zien. Een zeer goede overview en introductie van zaken waar je allemaal op moet letten bij het ontwikkelen van games. Wat zijn belangrijke afwegingen die je moet maken, met name op technisch gebied. Deze presentatie werd vervolgd door Tim Hudson van Virtual Fairground / Bigwheel Studio. Een werkelijk gave case van Galactik Football was op dezelfde dag live gegaan, bekijk hem op www.clubgalactik.com. Tim loodste ons door de verschillende problemen die ze zijn tegengekomen binnen de technische ontwikkeling. Voor we de pauze in zijn gegaan kwam Wim van der Plas van de Hogeschool Utrecht nog even met totaal andere koek. Hij gaf een duidelijk inzicht in de geschiedenis van games en benaderde dit van de sociologische kant.

Na de pauze zijn we begonnen met Paul Tondeur van Web Wonders die uitgebreid vertelde over Unity3D (game-development tool), Red5 (open-source Flash Media Server) en Flash. Deze presentatie vertelde duidelijk hoe je de tools optimaal kan gebruiken en tevens kan laten samenwerken. Met name van Unity3D was ik zeer onder de indruk en kan jullie alleen maar zeggen neem eens een kijkje op www.unity3d.com.

Het POWERHOUR; nu al mijn favoriete onderdeel. Een serie korte presentaties van 20 minuten met een zeer mooie countdown. De opening kwam van Kamerblauwlicht Gamestudio door Daniël van Gils. Een geweldige presentatie die er werkelijk bovenuit sprong. Door gebruik te maken van arduino hardware en sensoren maakt Kamerblauwlicht namelijk augmented reality games en interactieve installaties. Het live pompen van een fietspomp wat onder andere de controls voor interactieve installatie zijn is gewoonweg geweldig. Na wat stoom afgeblazen te hebben met Daniël gooide ThePharmacy ons weer meteen in het diepe met een zwaar technisch verhaal over een fantastische “Het huis van Anubis” game die ze hebben gemaakt. Graag had ik wat eerder de game gezien, maar toch vond ik de presentatie interessant. Het einde kwam nu in zicht en als laatste kwam Playlogic het podium op om wat te vertellen. Een zeer interessant verhaal over hoe het werkt in de game-industrie en waar de spreker vandaan is gekomen. Met name als je tussen de regels door zat te lezen zat er waardevolle informatie in voor game-designers. Daarbij liet hij ook een fantastische PS3 en XBOX360 titel zien die ze aan het ontwikkelen zijn. De eyePet is je digitaal huisdier en de rest moet je zien: www.bit.ly/8jGzg

Last but not least beklom Quinten Beeks van MediaMonks het podium, die aan de hand van enkele voorbeelden liet zien hoe makkelijk het is om een flash game te hacken. Daarnaast liet hij ook meteen zien hoe dit makkelijk tegen te gaan. Daarna was het tijd voor de borrel en er is nog nageborreld tot de late uurtjes.
 
Geschreven door Kevin Rommen