DIGITAL PUBLISHING 2014

Verslag

22 october 2014

Woensdag 22 oktober zag een zo goed als volle Puddingfabriek de tweede editie van Digital Publishing, onze meeting in Groningen over de mogelijkheden en kansen van digitaal publiceren.

Puddingfabriek

Peter VillevoyeNadat Guy van der Kolk namens de Adobe User Group iedereen welkom heette, nam Peter Villevoye plaats achter het spreekgestoelte. Hij was in Los Angeles bij Adobe MAX 2014 en kwam ons op zijn karakteristieke snelle wijze op de hoogte brengen van alle nieuwigheden die hij gezien heeft. Hij begon met drie keer vijf minuten over nieuwe features Illustrator, Photoshop en InDesign. Onder andere makkelijker tekenen in Illustrator, vervagen en vlammetjes in Photoshop en het aanpassen van tabellen in InDesign kwamen voorbij voordat Peter aan het echte onderwerp begon: digitaal publiceren, van papier naar glas. InDesign is nog steeds voor publicaties: als het af is, is het af. Geen websites die oneindig kunnen veranderen, daar is het programma niet voor. Peter stond met name stil bij de keuzes die je in InDesign moet maken. Het is namelijk belangrijk dat je weet wat je in InDesign aan features kunt gebruiken als je voor een bepaald type publicatie kiest. Verder is Adobe met ePub aan de slag gegaan. In versie 3 kun je tegenwoordig al veel meer. Er zitten nog genoeg haken en ogen aan, maar Peter stelde: ga kijken wat er mogelijk is en blijf niet in de onmogelijkheden hangen.

Siebe KuipersDe tweede spreker was Siebe Kuipers. Zijn bedrijf Pentapark, atelier voor communicatie, is gespecialiseerd in e-magazines. Siebe ging op één case in, namelijk het e-magazine dat Pentapark voor SCR heeft gemaakt. SCR (Specialist in Cultuur en Rondreizen) wilde zijn papieren magazine digitaal maken, de drukker kon namelijk de PDF’s aanklikbaar maken. Siebe wilde echter dat er meer uitgehaald zou worden en vroeg een week tijd om dit uit te zoeken en met een voorstel te komen. Pentapark werkt met DPS en Siebe legde uit welke beslissingen ze namen bij het omzetten van de informatie van de papieren magazine naar digitaal. Zo moest er bijvoorbeeld meer content komen, want in een e-magazine kunnen juist foto’s, video’s en geluid een grote rol hebben. Ook Siebe stelde dat digitaal publiceren nog pionieren is. Richt je dus op wat wel kan.

Marco KramerVoor Marco Kramer staat de gebruikerservaring centraal bij het ontwikkelen van een e-magazine. Een gebruiker is geen specialist zoals de bouwer en dat is belangrijk om in het achterhoofd te houden als je een applicatie ontwikkelt. Voer ook veel testen uit, want dan kom je erachter waar de knelpunten bij het gebruik zijn. Marco ging ook in op de vier verschillende soorten gebruikers die er zijn en wat voor hun belangrijke informatie in. Een goed ontwerp zorgt dat alle vier de gebruikers aan hun trekken komen. Ten slotte gaf Marco nog tien tips voor het maken van een User Experience. Het zijn vaak logische dingen, maar als je ze niet toepast, kun je gebruikers kwijtraken doordat het niet werkt zoals zij het verwachten.

Paul BierhausDe laatste spreker van de dag was Paul Bierhaus. Hij werkt bij YipYip, een bedrijf dat zich richt op interactieve prentenboeken. Paul begon met een korte geschiedenis over het prentenboek. Hoe de veranderingen ook waren, het bleef papier met al zijn beperkingen. Totdat de iPad verscheen. Dat apparaat heb je net als een boek in je handen, maar heeft uiteraard veel meer mogelijkheden. Dankzij een bevriende illustrator had YipYip een verhaal en zelfs al digitale ontwerpen toen het een interactief kinderboek wilde maken. Dat miste YipYip namelijk nog in de App Store. Toch bleek het omzetten naar een interactief kinderboek niet eenvoudig, animaties mochten namelijk niet te zwaar zijn en sommige pagina’s leenden zich niet voor interactieve elementen. Toch heeft YipYip veel van dit project geleerd. Elk interactief boek moet een unique selling point hebben. Dit kan zijn dat het door een illustrator met naam getekend is, dat het een aanvulling op het papieren boek is of dat het een educatief element heeft. Als het maar onderscheidend is. En dat neemt YipYip mee in de projecten waar het nu mee bezig.

Het was een zeer geslaagde meeting, waarbij dankzij de sprekers diverse factoren van digitaal publiceren aan bod kwamen. Er was dan ook genoeg om tijdens de borrel na te praten.

Reacties

Als Groninger natuurlijk helemaal blij, ook een keer een thuis feestje.
Leuk! Ik ben er bij!
ben er ook, eerste keer ben dus erg benieuwd
Ik doe geen oog meer dicht.
Hoi Piepeloi Villevoye
We doen ons best om te komen ,goed dat Adobbe weer eens in groningen is!
Digital Publishing 2014
Haal alles uit digitaal publiceren!
De Puddingfabriek
Viaductstraat 3-4
9725 BG Groningen

Programma

12:00 Zaal open
12:55 Opening door Guy van der Kolk
13:00 Peter Villevoye
14:00 Siebe Kuipers
15:00 Pauze
15:30 Marco Kramer
16:30 Paul Bierhaus
17:20 Afsluiting door Guy van der Kolk
17:30 Borrel - one drink by Brisk ICT