CREATIVE DAYS

Verslag

13 june 2013

Het programma van Creative Days op 13 juni in het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger zat overvol met leuke sprekers. Publish-hoofdredacteur Alex Kunst probeerde alles te volgen. En dat lukte bijna.

Crowd

Even maakte ik me ongerust. Het programma van de Adobe Creative Day zat volgepakt met leuke en interessante sprekers. Ik wilde geen minuut missen, maar de opening ging aan mijn neus voorbij vanwege een interviewafspraak met een van de topacts van de dag. De kans op een interview met Eboman, of Jeroen Hofs zoals hij ook door het leven gaat, laat ik niet schieten. Ik kende hem al sinds de jaren negentig toen hij gewapend met een Atari-computer de grote podia onveilig maakte. Met zijn act, waarbij hij gelijktijdig video en muziek mixte was hij destijds een absolute pionier en Eboman sleepte dan ook de ene na de andere cultuurprijs in de wacht.
Later tijdens Creative Days liet Hofs in zijn presentatie zien dat zijn core-business hetzelfde is gebleven: het live creëren van magie met hard- en software. Met behulp van een Kinect 3D-camera toverde hij met handbewegingen in het luchtledige een digitale Michael Jackson tevoorschijn (tijdens het interview vertrouwde hij mij toe een grote hekel te hebben aan de King Of Pop) die hij vervolgens uit elkaar trok en wegsmeet.
Nieuw element in zijnpresentatie is het toevoegen van interactiviteit met het publiek. Met wat kreten, handklappen en fluittonen creëert Eboman in een handomdraai een dance-hit, inclusief video. Hij werkt overigens onder meer aan een app waarmee je zelf op je tablet-pc muziek en video maakt en mixt door opdrachten uit te voeren. Ook hiervan kreeg het publiek een voorproefje.

Applaus
Tijdens het interview bleek Hofs een aardige vent en een enthousiast After Effects-gebruiker, die zich prima kon vinden in de overstap naar Creative Cloud: ‘Ik vind het uitstekend dat ik nu alle software tot mijn beschikking heb, zodat ik ermee kan experimenteren.’ Favoriete apparaten en pakketten passeerden de revue en ik vergat de tijd, want het gesprek dwaalde af naar helden van weleer, zoals Run DMC en Scoolly D. Hofs liep nog even mee naar buiten voor een foto en ineens besefte ik dat ik nog een stukje kon meepikken van de keynote van de Adobe-evangelisten.

De evangelisten

Ik had geluk. In de grote zaal sloot Rufus Deuchler net zijn inleiding over Creative Cloud af om over te stappen naar een Photoshop CC-demo. De demonstratie van de shake-reduction-filter maakte indruk. Een bewogen foto, werd met de nieuwe functie ineens scherp. Deuchler kreeg zowaar applaus – een zeldzaam verschijnsel bij Nederlandse software-presentaties.
Maar er was veel meer te vermelden. De functie ‘verscherpen’ werkt nu op een intelligente manier, wat de kwaliteit van het totaalbeeld van een foto ten goede komt. De handige functies van Camera Raw kun je voortaan toepassen als een filter en met een muisklik deel je een beeld via Behance met de rest van de wereld. Ook de manier waarop Photoshop met tekst-manipulatie omgaat biedt vele creatieve mogelijkheden.
Maichel Chaize toonde de nieuwste snufjes in Dreamweaver CC en Edge Animate en de mogelijkheden van responsive design. Premiere Pro en kleurbeheer kwamen uitgebreid aan de orde tijdens de presentatie van Jason Levine. Verschillende bestandsformaten combineren tot een coherent geheel is in de CC-versie een stuk eenvoudiger geworden. Een 3d-animatie toevoegen aan een bestaande video in After Effects was tot nu toe een nare bezigheid, vanwege de lange render-tijd en de 3d-expertise die er bij hoorde. De CC-versie biedt de mogelijkheid van voorvertoning zonder rendering. Ook het toevoegen van 3d-objecten inclusief keyframing is eenvoudiger geworden.

De After Effects-demo leek ineens op een Photoshop-demo toen Levine de mogelijkheden van refine-edges combineerde met rotoscoping.

Principes
Tijdens de lunchpauze raakte ik aan de praat met Jason Levine. Hij weet natuurlijk veel van video en postproductie, maar dat hij ook een autoriteit is op het gebied van audio is minder bekend. Levine heeft 20 jaar ervaring als opnametechnicus en werkte onder meer met studio-legende Roger Nichols, die op zijn beurt weer werkte met Steely Dan en Frank Zappa (ja kids, dat waren ooit beroemdheden). Dit is niet echt de plek om er verder op in te gaan, maar geloof me, met wat Jason Levine kan vertellen over opname-techniek en audio-tools kan ik een boek vullen. Bij de afsluitende sessie van de dag toonde de Amerikaan overigens een mooie functie in Audition CC waarmee je van een bestaande track een Dolby 5.1 mix kunt maken.
Na de lunch keerden we terug naar de grote zaal, waar inmiddels Anna Offermans en Esther Jong van Fabrique waren begonnen met hun presentatie over de prijswinnende website van het Rijksmuseum. Bij het ontwerpen van de site namen ze de tablet als uitgangspunt. Daarna werden de versies voor smartphone en desktop opgepakt. De werkwijze beviel uitstekend en leverde mooie resultaten op.
De eigenzinnige presentatie Type Will Tell van Jay Sunsmith getuigde van een verrassend engagement. Sunsmith, een beetje schor van de vele presentaties die hij achter de rug had, bedankte ooit vriendelijk voor uitstekend betaalde campagne over kernenergie en had ook geen zin in het ontwerp van een website die volledig uit de Helvetica moest worden gezet – ‘Dat weiger ik’. Sunsmiths kijk op ontwerp is verfrissend: ‘We blijven in systemen denken en daarom zoeken we naar identiteit. Iedereen wil zich onderscheiden op social media, maar je kunt daar nog steeds niet je eigen lettertype kiezen.’ Tussen het grappige quasi-activisme door liet hij mooie voorbeelden zijn van zijn werk. Hij kwam letterlijk tijd te kort om alles te laten zien.

Fabrique over Rijksmuseum

Doorzetters
Het indrukwekkende betoog van Bibian Mentel, die als topsporter met een onvoorstelbare reeks tegenslagen te maken kreeg en er toch telkens weer boven op kwam, sprak tot de verbeelding. Dat met doorzettingsvermogen zo is ongeveer alles mogelijk is, kon ze met haar levensverhaal aantonen. Daarna was het snel omschakelen met Nick Geurds van Intel die het weer gewoon over hardware wilde hebben. In de toekomst worden computers nog kleiner, sneller en efficiënter. Dat laatste betekent dat ook dat batterijen het straks veel langer volhouden. Ik werd er vrolijk van, maar ook ongeduldig – kom op met die supercomputer – net als ongetwijfeld de rest van zaal.
Met de afsluitende sessie lichtten Chaize, Dreuchler en Levine een tipje van de sluier op van de ontwikkelingen achter de schermen bij Adobe. Chaize toonde een ontwikkeling in HTML5 waarmee je een afbeelding op een tablet als een gordijn omhoog kunt duwen. Zo te zien biedt HTML je straks alle flexibiliteit waar je op zat te wachten – zonder plug-in.

Deze editie van Creative Days bood veel en na afloop kon je natuurlijk naar huis gaan. Maar ik bleef nog even hangen bij de netwerkborrel om de dag door te nemen met Adobe-man van het eerste uur Ton Frederiks. Op zijn iPad toonde hij me de app die hij samen met zijn broer Hans had gemaakt, naar aanleiding van het 25-jarig jubileum van Illustrator. De app zit vol opvallende en verborgen technische snufjes. Tons commentaar vatte de belangrijkste les van de dag samen: ‘Je moet het gewoon maken. Dan leer je vanzelf wat er allemaal mogelijk is.’

Alex Kunst - Hoofdredacteur Publish

Publish

Reacties

Leuk, ben erbij!
Ik ben er ook bij!!! Lekker creatief dagje. Heerlijk!
Ben er ook bij
Ik kan waarschijnlijk niet de hele dag aanwezig zijn, is er al iets bekend over het programma?
Let's meet new creativity tools!!
Yay, ik ben er ook bij.
Wij zijn er ook bij! Natuurlijk :)
Ik zie dat ik ingeschreven ben, maar kan in mijn mailbox geen bevestiging vinden. Klopt dat? Moet je iets meenemen ter bevestiging van je inschrijving, of sta je gewoon op een lijst? Alvast bedankt voor de opheldering en tot de 13e
Je ontvangt geen bevestiging, maar staat op de toegangslijst. Tot 13 juni!
Je ontvangt geen bevestiging, maar staat op de toegangslijst. Tot 13 juni!
Klinkt top, count me in!
Crap... vol. Reservelijst dan maar :/
Vol inspiratie programma. Vreselijk veel zin in! Ben erbij! Tot ziens in Amsterdam!
Ik had aangemeld maar ik kan niet. Ik heb nu dus iemand anders blij gemaakt. Veel plezier donderdag!
Lekker laat geregistreerd; sta op de reservelijst...
Ik kan pas om 15 uur. Ik krijg net een mail dat ik elders verwacht word. jammer, probeer wel rond 15 uur d'r te zijn.
ik ben er ook bij
ik ben er ook bij
Waar kan ik ons (2 pers.) opgeven?
Creative Days
Bij Creative Days draait het om creativiteit en expressiviteit
Pakhuis de Zwijger, Amsterdam
Piet Heinkade 179
1019 HC Amsterdam

Programma

10:00  Deuren open
10:30  Opening
10:40  Keynote door Michael Chaize, Rufus Deuchler, Jason Levine
12:00  Pauze
13:30  Rijksmuseum - Sanne Wijbenga & Esther Jong, Fabrique
14:00  Augmented Stage - Eboman | Smadteck
14:30  Pauze
15:00 Type Will Tell - Jay Sunsmith
15:30  It’s all about mentelity - Bibian Mentel: Redbull Collective Art
16:00 Sundays the trailer - Nick Geurds, Intel
16:15  Wrap up door Michael Chaize, Rufus Dreuchler, Jason Levine
16:45  Afsluiting
17:00  Netwerkborrel
18.00  Einde